17 d’agost 2008

Dia 15: Skaftafell

Despertem per desè dia consecutiu a Islàndia, aquest cop a l'aparcament del centre neuràlgic del Parc Nacional d'Skaftafell.

Si el dia d'avui passarà a la història serà perquè per primer cop en la nostra curta vida ens calçarem uns grampons als peus i perquè durant unes quantes hores ens preguntarem què carai hem de fer amb l'estri que tenim entre les mans, un piolet.

A les 9 en punt, a un centenar de metres de la nostra furgoneta, ja hi ha una bona colla de gent fent cua per recollir el material necessari per fer l'excursió a la glacera. Ens afegim al ramat i en pocs minuts ja tenim grampons, piolet i casc a les nostres mans. A més, un dels guies ens regala un reconfortant "Catalonia is not Spain" en dir-li que som catalans.
Tot seguit pugem al minibus i en un obrir i tancar d'ulls ens trobem als peus de la glacera Svínafellsjökull, que no és res més que una minúscula part de l'enorme casquet glacial del Vatnajökull (glacera d'aigua).

L'Svínafellelsjökull apareix a la part inferior dreta del mapa. Cliqueu aquí per veure un mapa flash de la zona.

El primer que fan els dos guies és explicar-nos de quina manera hem de posar-nos els grampons. Evidentment, tota l'explicació la fan en un impecable anglès d'Oxford. Després, ja amb els grampons calçats, el casc posat i el piolet a la mà, ens donen quatre pinzellades de com s'ha de caminar pel gel i tot seguit anem passant davant d'ells un per un tot demostrant que hem estat molt atents a les seves explicacions. De seguida veiem que hi ha qui se'n surt millor i qui se'n surt pitjor. A la fotografia del costat podeu observar els primers instants de la Sílvia damunt l'Svínafellsjökull.

Comencem a caminar damunt del gel endinsant-nos en la llengua glacial. Un dels guies obre camí i l'altre el tanca. Les primeres passes les fem encuriosits: és la primera vegada que veiem una glacera, la primera vegada que la trepitgem! I la primera vegada que caminem amb grampons! Són moltes coses noves alhora. Davant nostre i darrera nostre veiem això:

Davant.

Darrera.

Anem avançant per la glacera sense seguir cap camí marcat. No ho fem en línia recta, sinó que anem donant tombs sense cap sentit aparent. Totes les guies que hem consultat alerten del perill d'endinsar-se en una glacera sense els serveis d'un guia. Per algun motiu serà!

Al llarg de la ruta fem diverses aturades, temps que els guies, -sense massa entusiasme, tot sigui dit-, aprofiten per explicar-nos diferents qüestions relatives al que ens envolta. Fan esment a com el canvi climàtic està afectant al moviment de les llengües glacials i al gruix del casquet glacial, i també ens fan notar que una glacera no és immòbil, que hi passen coses en tot moment. Vaja, que intenten inculcar-nos certes dosis de consciència ecològica (que mai venen malament).

Imatges de l'Svínafellsjökull.

Després de més de dues hores deambulant per la glacera arribem al punt de partida, just al lloc on la glacera mor i on ens espera el minibus. Serà un quart d'hora fins a l'aparcament d'Skaftafell, temps més que suficient per qüestionar-nos la utilitat del piolet que ens han donat i que no hem fet servir més que per immortalitzar-lo en aquesta fotografia.

Dinem a l'aparcament d'Skaftafell i a mitja tarda decidim acostar-nos tranquil·lament fins a la cascada Svartifoss, una de les més conegudes i fotografiades de tot Islàndia. Svartifoss és famosa per les columnes basàltiques que emmarquen el salt d'aigua del riu Svartafossugur. Aquestes columnes, de forma hexagonal (com les de Castellfollit de la Roca), es formen a causa de la contracció tèrmica de la lava en el moment del seu refredament.

El recorregut fins la cascada és molt curt i des de molts punts podem obtenir magnífiques panoràmiques de l'Skeiðarársandur amb el llarg pont que el travessa. També podem contemplar un parell de salts d'aigua veritablement impressionants.

Però la joia d'Skaftafell és, sense cap mena de dubte, Svartifoss. Quan nosaltres hi arribem no hi trobem pràcticament ningú; aquesta és l'avantatge d'allargar les visites als llocs més concorreguts fins tard.

Geometria natural.

Desproporció natural.

Ens quedem força estona hipnotitzats per la seva geomètrica bellesa fins que el fred ens convida a desfer el camí.

Un cop a la furgoneta decidim quedar-nos una altra nit al mateix aparcament d'Skaftafell per l'endemà poder fer una sortida més llarga per la mateixa zona d'Svartifoss, que es coneix amb el nom d'Skaftafellsheiði. Es tracta de l'àrea més concorreguda de tot el parc i ofereix unes panoràmiques realment espectaculars de les glaceres del Vatnajökull.

Ens queden tres dies abans d'haver d'agafar el ferry a Seyðisfjörður . Només tres dies! Millor no pensar-hi massa i sí pensar en tots els instants que ens queden encara per gaudir de l'illa.

___________________________________________________________________________________

*Entrada escrita al bloc aprofitant l'accés a internet que ofereix el centre de visitants d'Skaftafell:

1. Ja fa dies que no comento res... Tot allò que ens sorprèn al principi esdevé més "normal" al cap dels dies. Però no, Islàndia em sorprèn a cada moment. Ja m'estic imaginant caminant per la glacera! De fet aquest estiu segurament ja els utilitzaré quan vagi al Posets:serà com un entrenament...Gràcies Albert per l'extensa documentació. Segur que em servirà!

2. Ei Pere! Veig que t'has atrevit a animar un pèl l'apartat de comentaris del bloc! Hi ha qui encara resisteix!!! Jajaja Bé, ja queda poquet per tenir publicades totes les jornades del viatge. I això serà, segur, abans que marxis cap a aquelles terres. Espero que no vagis a Islàndia sobresaturat de documentació... però bé, el viatge a un lloc cadascú l'ha de viure a la seva manera, i segur que vosaltres el viureu d'una manera ben especial!

3. Hola!

Estem preparant el nostre viatge a Islàndia cap a finals de juliol, i el vostre blog ens està resultant molt útil. Com vosaltres, ens feia gracia fer alguna excursió a una glacera, potser la de 6,5 hores. Hem vist que al web de “mountain guides” es pot comprar la excursió per avançat. Ho veu fer així vosaltres? El cas es que estarem tres dies a la zona de Skaftafell i el dia de l’excursió a la glacera dependrà de si fa bon temps, així que no sabem en quin dia en concret ho farem. Es pot contractar el mateix dia o el dia anterior?

Salutacions i felicitats pel blog!

4. Hola David i Neus, molt bona elecció la d'Islàndia per aquest estiu! Hem vist al vostre bloc que el 2009 vau estar per Noruega, i en les mateixes dates que nosaltres! Ho podeu veure al nostre bloc "direcció Lofoten".
    Com pots llegir a la crònica del dia14 nosaltres vam comprar l'excursió a la glacera la tarda abans. La noia que ens va atendre ens va mirar la méteo al moment i vam decidir agafar la sortida més curta (que ja era força cara) per l'endemà.
    Si necessiteu més informació ens ho feu saber!